Sunday, August 31, 2008

Το κράτος που παρακολουθείτε είναι μια προσφορά «……» !






Τα πράγματα είναι απλά, οι νέες τεχνολογίες έχουν εντείνει τον κεντρικό ρόλο που παίζει η τηλεόραση στην εκλογική διαδικασία και την ανάγκη που της έχουν οι πολιτικοί για να εκλεγούν. Ο τηλεοπτικός χρόνος πλέον είναι πανάκριβος και το λειτουργικό κόστος των εκστρατειών αυτών απαιτεί τη δαπάνη τεράστιων ποσών που από μόνη της η κρατική χρηματοδότηση δεν είναι σε θέση να καλύψει. Για το λόγο αυτό οι υποψήφιοι που θέλουν να έχουν πιθανότητες επιτυχίας αναγκάζονται να στρέφονται στην ιδιωτική εισφορά δημιουργώντας άτυπες σχέσεις τόσο με τα ΜΜΕ όσο και με τις επιχειρήσεις. Σε αντίθεση με την υποκριτική ηθικολογία των πολιτικών που απλά υποτιμούν τη νοημοσύνη του απλού πολίτη, είναι φανερό ότι το πρόβλημα του μαύρου πολιτικού χρήματος δεν είναι μόνο θέμα συγκεκριμένων ανυπόληπτων προσώπων αλλά ένα δομικό χαρακτηριστικό του ίδιου του κομματικού συστήματος. Ωστόσο, το φαινόμενο της συναλλαγής που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα ανάμεσα στο πολιτικό και στο οικονομικό κεφάλαιο δεν είναι τωρινό αλλά καταγράφεται σε όλες τις φιλελεύθερες καπιταλιστικές κοινωνίες.

Ανήκουμε, λοιπόν, πλέον στην κοινωνία του θεάματος και είναι λογικό μέσα σε αυτή ο δημοκρατικός ανταγωνισμός ανάμεσα στους μνηστήρες της εξουσίας να τείνει να θεατροποιείται! Το κύριο χαρακτηριστικό της μετανεωτερικής επικοινωνιακής δημοκρατίας συνοψίζεται στην προσπάθεια των πολιτικών να διαφημίσουν με κάθε τρόπο την πραμάτεια τους, που αποτελείται, τις περισσότερες φορές, από μία σειρά άχρηστων και αδιάφορων «προϊόντων» που προάγουν. Η επιτυχία της χολιγουντιανής αυτής καμπάνιας φαίνεται να μην στηρίζεται τόσο στις πολιτικές και ιδεολογικές ταυτότητες των κομμάτων αλλά στις δημόσιες σχέσεις, στη δημόσια εικόνα και στη συνεχή δημόσια προβολή. Το χειρότερο ίσως από όλα είναι ότι το ίδιο καθεστώς πλήττει και τις «ανεξάρτητες» φοιτητικές παρατάξεις, οι οποίες θυσιάζουν τις πολιτικές ιδεολογίες τους στο βωμό των εύκολων τρόπων προσέγγισης φοιτητών μέσα από την διοργάνωση εκδρομών στη Μύκονο, μέσα από διάφορα party και τουρνουά ποδοσφαίρου 5χ5! Είναι φανερό ότι η αποδυνάμωση των πολιτικών ιδεολογιών οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη διεύρυνση της αποπολιτικοποίησης. Δεν είναι τυχαίο γεγονός ότι οι έρευνες στην Ελλάδα δείχνουν μια μεταμόρφωση των ενεργών πολιτών σε παθητικούς, αποστασιοποιημένους, απογοητευμένους και αδιάφορους για τη συμμετοχή τους στο πολιτικό παίγνιο. Σε αυτό ακριβώς συνίσταται και η πολιτική κρίση της εποχής μας.